Als u uw abonnement wilt opzeggen, moet u rekening houden met de opzegtermijn. Of u nu een telefoon- of internetabonnement heeft (of een combinatie van beiden), u gaat in eerste instantie vrijwel altijd een verbintenis aan voor 12 maanden. Als u tijdens deze periode op wilt zeggen, betaalt u een fikse vergoeding voor het verbreken van het contract. Deze is vaak gewoon gelijk aan het resterende aantal maanden van het contract x het bedrag dat u maandelijks betaalde.
Oude abonnementen omzetten
U kunt dit probleem gedeeltelijk ondervangen door uw oude abonnement om te zetten naar een goedkoper abonnement. Heeft u bijvoorbeeld een erg snelle internetverbinding, dan kunt u deze omzetten naar het basisabonnement. Hierdoor is uw ‘opzegvergoeding’ het laagst. Informeer goed naar de voorwaarden, want het is niet bij alle providers om uw abonnement tussentijds aan te passen. Als het wel kan, betaalt u vrijwel altijd een vergoeding voor het ‘downgraden’.
Verlopen jaarcontract
Nadat het jaarcontract is verlopen, kunt u bij de meeste providers (maar wederom: niet bij allemaal!) maandelijks opzeggen. Let hierbij wel op: de abonnementsbijdrage voor uw telefoonlijn wordt door sommige providers tweemaandelijks (vooraf) gefactureerd. Als u opzegt vlak nadat het abonnementsgeld voor de komende twee maanden is geïnd, krijgt u dat geld niet terug. Zelfs niet als er voor dat bedrag totaal geen diensten meer worden geleverd door de provider.
Overstappen
Als u overstapt naar een andere provider, gelden bovenstaande regels natuurlijk net zo goed. Vaak bespaart u zich wel wat moeite, want de nieuwe provider draagt meestal zorg voor het opzeggen van uw oude contract en, indien u dat wenst, voor het behoud van uw telefoonnummer. U kunt tijdens de overstap wellicht enkele uren (in uitzonderlijke gevallen: dagen) geen gebruik maken van uw telefoon- of internetverbinding. Let op: gaat u verhuizen? Dan gelden er mogelijk andere voorwaarden bij het meenemen van uw abonnement. Of u nu opzegt of overstapt, als u apparatuur van uw oude provider in bruikleen had (zoals bijvoorbeeld een modem), dan moet u deze per ommegaande retourneren. Doet u dat niet, dan krijgt u een fikse boete. Houd er ook rekening mee dat uw e-mailadres bij uw provider komt te vervallen als u het abonnement opzegt.